Yukarı Çık

EĞİTİM SORUNLARIMIZ…

26 Ocak 2019 Cumartesi 12:06:55
170 kez okundu.

Köşe komşum Hüseyin Erkan  “Bir Yarışma ve Düşündürdükleri” (27.7.2012) yazısı…

Yazısında bir yarışmadan yola çıkarak eğitimimizin sorunlarını değerlendirmiş.

Ve bizlerden de” görüş” istemiş.

Vardığı sonuçlardan biri “ezbercilik”

Ben de bir şeyler  söylemeyi uygun buldum.

Ezbercilik  Yalnızca belleği, eski deyişle “hafıza” yı güçlendirir.  Zihin, Algılama, yargılama, yaratma , ve problem çözme…  gibi gizil güçlerin  körelmesi demektir. Böyle bir yaklaşımsa ancak ve ancak eğitimin bilimsel ve pedagojik temellerin üstüne oturtulmasıyla mümkün olabilir.

Sınavların da psikolojik dengemizi olumsuz yönden etkilediği için  mümkün olduğunca azaltılması gerekir. Çünkü bu çok sayıdaki sınavlar test olmasına rağmen ezberciliği körükler. Yukarıda da anlatmaya çalıştığım gibi eğitım: Çağdaş, bilimsel, demokratik ve ilkelerine göre yönlendirilmeli, genel anlamda Sayın Erkan siz, çok iyi değerlendirmeler yapmışsınız. Bunların üzerine söylenecek söz yok gibi. Ama eğitim ve öğretim  o denli karmaşık bir konu ki, eğitimcilere cilt cilt kitaplar yazdırır.

Yarışmaklara gelince:

O ortamlarda başarı biraz şansa, biraz ortama biraz da o an ki duruma  dayanır kanımca… İnsan, okul yaşamında ne denli başarılı olursa olsun, bu; yarışmalarda da çok başarılı olacak anlamına gelmez.

Bu günkü sistem büyük oranda ezberciliği körüklediği için, Böyle sonuçlar yüzeye çıkacak, yarışmacıyı belki de utandıracaktır.

Öğrenciyken bizim bir ruh sağlığı  hocamız vardı, ne denli doğru bilmem ama sık sık şunları söylerdi:

“Okulun birincisi, yaşamın dümencisi…” , “Onlar iftihar tablosu değil, intihar tablosudur…”

Abartı mutlaka var, ama az da olsa gerçeklik payının olduğunu düşünmek zorundayız, gibi geliyor bana.

“Şu Bilgi Yarış(ma)ları” (22.5. 05  Cumhuriyet)

Bu adı taşıyan bir yazım yayımlanmıştı. O yazımdan bir alıntı:

“… edinilenleri beleğimizde tutmaksa, hem ezberciliği körükler, hem de yaratıcılığa ket vurur. İnsan zihni  biriktirip saklamak yerine; özümsemek, gereksizleri unutmak, yeni bilgilere açık olmak konumundadır.

Edinilen bilgiler düşünme ve akıl yürütme yeteneklerini geliştirmek ve  görüş ufkumuzu açmak, yaşam boyu karşılaşılacak sorunları kolayca aşmak içindir.

Yarışmaların böyle bir işlevi  yerine getirebileceği söylenebilir mi?”

Eğlenmek, şansını denemek, kendini göstermek… gibi şeylere dayanır.

Ancak, soruların da ne denli uygun ve gerçekçi olduğu tartışılabilir.

Ve hiçbir insan, hel3 bu devirde her şeyi bilmek zorunda değildir, ömrü yetmez buna…

Gereksinim duyulan bilgileri araştırma yeteneği en önde olmalıdır, artık.

Çünkü artık en başta bilgisayar olmak üzere kaynaklar çoğalmıştır. “Ayaklı Kütüphane” devri de önemini yitirmiştir.

Özetle:

Ezbercilik değil, araştırma ve benzer yeteneklerin  geliştirilmesi önem kazanmıştır . Çağ bunu istiyor bizden Sayın dostum  h. Erkan’ın istegi üzerine bunlar gelebildi aklıma. Sevgiyle…

Haber Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.